Változások a pezsgő veszteségnormákkal, valamint az elektronikus pincekönyv használatának bejelentésével kapcsolatban.
2019. decemberében megjelent a 65/2019. (XII. 20.) AM rendelet, amely 2020. január 4-én lép hatályba. A rendelet módosította a borászati termékek egységes bizonylatolási, nyilvántartási és elszámolási rendjéről szóló 27/2011. (IV. 12.) VM rendeletet.
A rendelet – A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa kezdeményezésére – bevezette a pezsgő készítéshez kapcsolódó technológiai veszteséget. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa 2018. őszén kezdeményezte a jogszabály változását a Pénzügyminisztériumnál és az Agrárminisztériumnál. Az eltelt időben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jövedéki szakemberei próbatermelések során validálták a HNT javaslatában megfogalmazott veszteségeket, melyek termelési tapasztalatokon alapulnak.
A rendelet szabályozza továbbá, hogy a pincészeteknek az elektronikus pincekönyv használatát be kell jelenteni az illetékes hegybírónak, aki tájékoztatja a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt.
Átmeneti szabály, hogy akik 2017. július 1. és 2020. január 4. között vették használatba az elektronikus pincekönyvet, azoknak 2020. február 29-ig, utólagosan kell megtenni a bejelentést a borászati üzem helye szerint illetékes hegybíró részére.
A módosított rendelet elérhető az alábbi linken:
http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=137890.377412