Szőlő-bor világtükör

Ki gondolt volna Kazahsztánra?

A közép-ázsiai országok borpiaca

Sokunknak Kazahsztán, Üzbegisztán és a többi „-isztán” nevének említésekor automatikusan jön a „hát aztán”, talán egy egykori Hofi-tréfából. Egy múlt év végi veronai konferencián azonban egy orosz szakértő, Artem Lebegyev előadásában olyanok hangzottak el, amelyeket nem biztos, hogy egy hátaztán-legyintéssel érdemes elintézni. Felicity Carter, a Meininger Wine Business újságírója jelen volt az előadáson, és bár némi szkepticizmussal zárja a beszámolóját („ha a borpiac mégsem jönne be, turistaként érdemes felfedezni ezt a térséget”), az elhangzottakat meglehetősen meggyőzőnek tartja. Lebegyev olyan közelmúltbeli történéseket említ, amelyeknek köszönhetően jelentősen megnőtt a borfogyasztás, elsősorban Kazahsztánban. A semmihez képest persze a kevés is nagy ugrás: az egy főre eső borfogyasztás az elmúlt években megduplázódott, ám így is csak évi három liter. Az OIV szerint 2022-ben ennyit ittak a japánok, a brazilok és a kínaiak ennél levesebbet. (A KSH szerint 1970-ben a magyarok 37,7 liter bort fogyasztottak, ami 2021-re óriásit csökkent, 17,6 literre.)

Közép-Ázsiában a Selyemút miatt mindig is fontos volt a kereskedelem, és egykor a bor is jelen volt a térség életében, míg a 7. században az arab hódítás miatt tiltottá nem vált az alkohol. A népesség jelentős százaléka muszlim, Kazahsztánban a fele, így a gyerekeket leszámítva Lebegyev szerint az országban 7 millió a potenciális borfogyasztó.

A kazah borfogyasztás növekedésének egyik oka az oroszok emigrálása. A háború miatt sok tehetős orosz hagyta el a hazáját, a szokásaikat viszont magukkal vitték – ezek közé tartozik a francia és más minőségi borok kortyolgatása. Kazahsztán gazdag olajban és ásványi anyagokban, ennek köszönhetően van egy jómódú réteg, amely megengedheti magának az importborokat (a hazai bortermelés is növekszik, a szakember szerint főleg Malbecet telepítenek). Egy másik fontos és érdekes réteg pedig a kriptovalutákon gazdagodott meg, ugyanis az elhagyott óriási szocialista épületek és az ország energia-túltermelése vonzotta a bithuszárokat, míg egyszer csak ki nem dobták őket a számítógépeikkel együtt (annyi áramkimaradást okoztak, hogy arra már a hatóságoknak is lépniük kellett).

A külföldön tanuló kazah fiatalok is hazavitték a borivás szokását, és Lebegyev említi még a nagyzolást is, mint ok – egy kazah esküvőre akár ezer ember is hivatalos lehet –, szeretik megmutatni, hogy mit engedhetnek meg maguknak.

A világ kilencedik legnagyobb országa 35 millió USA dollár értékben importál bort, elsősorban Grúziából, Litvániából és Olaszországból (Litvánia közvetítő ország export-import kapcsán, rajtuk keresztül érkezik a kazah polcokra a legtöbb francia bor). Lebegyev szerint mindössze négy disztribútor működik, de egyik sem fedi le az egész országot. Hozzáteszi, hogy a piac elérése roppant egyszerű, csak vámot kell fizetni és aztán eladni a bort. Magyarországról a somlói Kolonics Károly már meg is látta a hatalmas országban rejlő lehetőségeket, tavasszal megy kóstoltatni. Lebegyev szerint, bár kisebb mértékben, de Üzbegisztán és Azerbajdzsán is szerepet fog játszani a közeljövő borpiacán.

A Gilbert & Gaillard Magyarországot mutatja be májusban

 

 

 

Április 12-ig várják a borokat

A 35 éve működő patinás francia Gilbert & Gaillard International Challenge ismét várja a magyar borokat egészen április 12-éig. A beküldött borok online értékelése négy héten belül megjelenik (ennek díja 45 euró/bor), némi felár ellenében pedig kilenc nyelven jelentetik meg az értékelést. Az értékeléseket negyedévente elküldik egy tízezer fős szakmai, nemzetközi adatbázisra. Most először egy egész Magyarországot bemutató cikk is készül a májusi nyomtatott magazinunkban, amelyet tizenkilenc országban terjesztenek, elsősorban éttermekben, hotelekben, borszakértők körében.

További információ: vigneron.gilbertgaillard.com/en

Alupalack – radikális, de nem annyira

Fenntartható csomagolás

Ebben a rovatban már sokat foglalkoztunk az üveggel, mint a borászat legnagyobb környezetterhelést okozó szegmensével. Nemcsak a szállítás és a költségesebb újrahasznosítás, de a dolgozók derekának védelme is szempont és érv a könnyebb üvegpalackok vagy más, alternatív csomagolóanyagok mellett (Kanadába például nem lehet nehéz palackba töltött bort exportálni az említett okból). Magyarországon eddig nem sokan mertek szentségtörő módon aludobozba tölteni, pedig az észak-amerikai kontinensen már évek óta hódítanak a könnyen kézbe fogható, strandon, meccsen és bárhol fogyasztható dobozos borok és pezsgők.

Egy kaliforniai családi borászat, a Bogle Family Wine Collection most olyan borcsaládot dobott piacra, amely látszólag palackokból áll, valójában azonban palackformájú alumíniumba palackozták a négyféle bort – Chardonnay, Pinot grigio (szürkebarát), Rosé és Pinot noir. A premiert a legnevesebb alternatív filmfesztiválhoz időzítették, a Sundance Film Festivalhoz, amelyet Magyarországon is meg szoktak rendezni a művészmozik. A fesztivállátogatók ismerkedhetnek meg először a termékcsaláddal. A borok három év kísérletezés után kerültek a polcokra, és a borászat állítása szerint a kísérletek során semmilyen ízbeli eltérést nem okozott az alumíniumpalack. Hangsúlyozták a további, rendszeresen felhozott előnyöket is, mint a végtelen számú újrahasznosítás, a törésbiztosság, a kis súly (mindössze 90 gramm, szemben egy átlagos üvegpalack 500 grammjával), illetve a költséghatékonyabb dekorálhatóság – a Bogle-palackokon 360-fokos illusztráció van.

Ingyenes szállítás a mexikói Concours-ra

Nemzetközi borverseny-nevezés

A nagyjából tucatnyi nagynevű, nemzetközi borverseny megítélése a hazai borászatok szemszögéből folyton változásban van. Míg néhány éve a brit International Wine Challenge trófea volt a legnagyobb büszkeségre okot adó eredmény, mostanra mintha a szintén brit Decanter mellett csökkent volna a súlya. A brexit következtében bonyolultabbá vált mintaküldés is közrejátszhat abban, hogy a két német borverseny magyar nevezőinek száma tavaly is igen magas volt. A belga eredetű, de minden évben más országban megszervezett Concours Mondial de Bruxelles (CMB) versenyre Magyarországról általában csak egy maroknyi nevezés szokott érkezni, ennek pedig az is oka, hogy a verseny független, nem OIV-tag, így az OIV-versenyekre mintát küldő Borkultúra Kht. ezzel a versennyel érthető módon nem szokott foglalkozni (a szintén a Borkultúra Kht.-hoz tartozó VinAgora is OIV-tag). Idén azonban Geönczeöl Attila borász és borszakíró a CMB szervezőivel együtt megszervezte a mintaküldést, méghozzá ingyenesen! A mintákat Budapesten és a szlovákiai Párkányban is gyűjtik. Íme Geönczeöl Attila indoklása: „2024-ben a CMB Red+White versenyre a mexikói Leonban kerül sor, mintegy 350 borbíráló és 8 ezer borminta részvételével. Mexikóról tudni kell, hogy a világ egyik legjobban növekvő borpiaca, emiatt a CMB grandiózus borbárt nyitott Mexikóvárosban, ahol a díjnyertes borokat bemutatja és forgalmazza is. A verseny partnere a United Airlines, vele együtt reptéri »borsarkokat« (Wine Corner) is nyitnak, Mexikóváros mellett 2024 elején Tokióban nyílik a következő. Természetesen Európában kommunikálnak a legaktívabban, a napokban például a Wine Paris & Vinexpón állítanak ki 45 borászat 120 díjnyertes borával. Sikerült megállapodnunk a szervezőkkel a Magyarországról és Szlovákiából benevezett borok ingyenes, közös szállításáról Brüsszelen keresztül Mexikóba. Mivel a szállítás raklaposan történik, különleges csomagolásra nincs szükség, elég a szokásos 6-os vagy 12-es kartondoboz.”

További információ az info@hungarianwines.eu címen kérhető.

Importőrök Budapesten

Exportélénkítési lehetőség

Lapzártánkkor még nem sok információ érhető el a második Hungarian Wine Summitról, amelyre a hivatalos honlap szerint április 21–25-én kerül majd sor. A tavalyelőtti Summit az Agrármarketing Centrum szervezésében valósult meg, közel száz kereskedőt és újságírót utaztattak Budapestre, akiket aztán borvidéki tanulmányutakra is vittek. A siker nem is maradt el, hasznos kapcsolatok születettek és konkrét üzletek is köttettek.

Az idei Summitot már nem az AMC, hanem a Rókusfalvy Pál irányításával működő Magyar Bormarketing Ügynökség szervezi, őket lehet keresni további információért, illetve várhatóan a www.hungarianwinesummit.com oldal is előbb-utóbb közöl majd részleteket.

Közben a Winelovers rendezvényeket jegyző Trinety Kft. is készül importőrök beutaztatására: a június 28–30-i Winelovers Wine Awards Budapesten megszervezett nemzetközi borversenyre ezúttal importőröket és kereskedőket is utaztatnak a szervezők, a huszonöt nemzetközi zsűritag mellett húsz beszerzőt látnak vendégül a Corinthiában megtartott B2B értekezleteken és szakmai kiállításon.

További információ: www.wineloverswineawards.com