Rekord közelben az olasz borexport
A termelési statisztikákat, piaci és fogyasztói adatokat, valamint gazdasági hatásokat elemző olasz szakportál, az I numeri del vino Olaszország első félévi export teljesítményének az Istat (az olasz Nemzeti Statisztikai Intézet) által közzétett adatait elemezte. A 11 legnagyobb bortermelő és borexportőr ország teljesítményét alapul vevő összehasonlítás alapján Olaszország 2019-hez képest 11%-kal nagyobb értékben adott el bort más országokban, míg 2020-hoz viszonyítva a növekedés 16%. Az olasz borok összpiaci részesedése ezzel 23,7%-ra nőtt a 2019-es 23%-ról, bár a tavalyi év első felében átmenetileg elérte a 24,8%-ot is. Franciaország szintén 11%-os növekedést mondhat magáénak, míg a spanyolok 8%-kal magasabb exportbevételt realizáltak idén január és június között, mint két évvel ezelőtt. Ausztrália a Kínával szemben fennálló problémák miatt 26%-os kiesést könyvelt el két év alatt, de az új-zélandi (-9,1%) és a német (-6,9%) borokból is jóval kevesebb került az export piacokra, mint két éve.
Olaszország első féléves export teljesítménye meghaladta a 3,3 milliárd eurót (mennyiségben a 10,5 millió hektolitert), augusztus végével pedig elérte a 4,5 milliárd eurót (14,3 millió hl), ami éves viszonylatban akár a 7 milliárd eurós álomhatár átlépését is jelentheti. Mennyiségben ez kb. 22 millió hl külföldön elfogyasztott olasz bort jelent. A növekedés részben a habzóboroknak köszönhető, amelyek az angol piac nehézségei (-26%) ellenére is kelendőek maradtak, és 779 millió eurós forgalmat biztosítottak az első félévben, 14%-kal többet, mint két éve. A szegmens értékesítéseit a Prosecco vezeti, amely január és június között 31%-os növekedést produkált a tavalyi év azonos időszakához képest, és 24%-osat 2019-hez viszonyítva, ami elsősorban az újra felélénkülő amerikai piacnak köszönhető. Ezzel az Egyesült Államok lett az olasz Prosecco elsőszámú importőre. Az Asti szintén jól szerepelt, a tavalyi évit 15%-kal, 2019-est 24%-kal haladta meg az idei árbevétel.
Olaszország legfontosabb exportpartnere az Egyesült Államok, jelentősen megelőzve Németországot és az Unióból való kiválás után nehézkes exportpartnerré vált Egyesült Királyságot. Őket Svájc, Kanada, Hollandia, Franciaország, Svédország, Belgium, Dánia és Japán követi.
Olaszország 2020. tavaszán Kínával közösen indított kampányt az olasz borok népszerűsítésére és online vásárlásuk megkönnyítésére Kínában. A fogyasztók ízlésének kiismerésére fókuszált promóciós tevékenység mostanra meghozta gyümölcsét: az olasz borok kínai importja értékben 78%-kal, 53 millió euróra növekedett 2021. első félévében.
Az olasz kormány a kedvező trend fenntartásához borpromócióra és az olasz boripar külföldön történő népszerűsítésére 25 millió eurós támogatást biztosít a Covid-19 világjárvány utáni újraindulást elősegítő támogatási- és intézkedéscsomag keretein belül, a 2020-ban állami forrásból és termelői befizetésekből képezett alapból erre a célra fordított 300 millió eurós forrás terhére.