Palackposta2020: win-win helyzet karantén idején

A Palackoposta2020 borpromóciós információs weboldalt a koronavírus járvány elején, a kijárási tilalom kihirdetése után hozták létre azzal a céllal, hogy népszerűsítsék a fogyasztóknak az online termelői borrendelést.

„Nem kell kimenned! Borod a borászatból jön” szlogennel hirdette meg az online, érintésmentes borvásárlás lehetőségét a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és az Agrármarketing Centrum, ráirányítva a figyelmet arra, hogy bort nem csak a szupermarketekben vagy borkereskedésben lehet vásárolni, hanem közvetlenül a borászatoktól is. Így mindenki jól jár, a borászok a gasztronómiai szektor leállása után a veszteségeik csökkentésére nyithattak egy új értékesítési csatornát, az otthoni karanténban élők pedig nem maradtak bor nélkül, sőt széles választék állt rendelkezésükre.

A Palackposta2020 információs weboldalon a borászatok elérhetőségeit találták meg az érdeklődők, illetve kisfilm is készült a szolgáltatás népszerűsítésére, amelyben fiatal borászok – Kovács Zita, Konyári Borbála, Miklós Csabi és Frittmann Péter – mondták el, milyen előnyökkel jár a kialakult helyzetben az online rendelés. Első körben azok a borászok kaptak regisztrációs lehetőséget, amelyek az Országos Borversenyeken érmet szereztek a boraikkal, a második körben kibővítették a regisztrálók körét így nagyon sok borászat közül válogathattak a fogyasztók. Most két fiatal borász osztja meg a kampánnyal és az értékesítéssel kapcsolatos eddigi tapasztalatait.

Kovács Zita (Kovács és Lánya borászat, Gyöngyöstartján) szuper kezdeményezésnek tartja a Palackposta2020 elindítását, hiszen a bor esetében az online vásárlás ez idáig kevésbé volt elterjedt a fogyasztók körében. Az ötlet, hogy közvetlenül a hazai termelőktől rendeljenek bort, akik továbbra is a legjobb minőségről gondoskodnak és házhoz is szállítják a rendelt tételeket, nagyon hatékonynak bizonyult. A borászatuknak nem volt és jelenleg sincsen webshopja, így ez a lehetőség segített abban, hogy a járvány idején is tudjanak értékesíteni, és határozottan megnövekedett a forgalmuk az elmúlt két hónapban. A rendszeres vásárlók is kihasználták ezt a lehetőséget, és újak is felfedezték a borászatukat, rendeltek borokat.
Szerencsére a gasztronómiai üzletág már éledezik, de még mindig vannak, akik online rendelnek, megtartották a vásárlás biztonságos módját. Ebből is látszik, hogy a krízishelyzet rávilágított arra, hogy érdemes közvetlenül a helyi termelőktől rendelni, hiszen gyorsan, és minőségi terméket kapnak a vásárlók. Úgy gondolja, hogy van értelme továbbra is működtetni a Palackposta2020 kampányt, mind mondja, jó dolgokat nem szabad abbahagyni.

 

 

 

 

Frittmann Péter (Frittmann Borászat, Soltvadkert) szerint egy gyors döntés és még gyorsabb megvalósítás eredménye volt a Palackposta2020,egy jópofa üzenettel. Úgy látja, hogy a kezdeményezés nem tudta teljes mértékben pótolni a borászatok kiesett forgalmát, de rávilágított arra, hogy így is lehet bort vásárolni. Ő is kiemelte, hogy a magyar fogyasztók körében nem elterjedt az online borvásárlás, az emberek még mindig szeretik személyesen megvásárolni, kézbe fogni a palackot úgy, mint minden más élelmiszert.
A borászatuknak korábban volt webshopja, de megszüntették a szállítás bonyolult logisztikája miatt. A Palackposta2020 viszont tökéletes megoldásnak bizonyult a karantén helyzetben, hiszen mivel mindenki otthon volt, nem volt gond, hogy a futárszolgálat átadja a csomagot a megrendelőnek. Továbbá olyan szempontból is hasznos volt, hogy a bor iránt érdeklődők így átláthatták egy-egy pincészet teljes portfólióját, míg az üzletekben ez így nem működik. És tökéletes kiegészítője volt az online borkóstolóknak is. Ez egy win-win helyzet volt, mondta a borász. Talán a borvásárlók megtartják a vásárlásnak ezt a formáját, ebben bízva újra elindítják a webshopjukat.