A tervek szerint jövőre élesedik az ePincekönyv
Várhatóan a jövő évi szürettől 12 hatósági ügyben lesz lehetőség elektronikus ügyintézésre a szőlő-bor ágazatban, derült ki az ePincekönyv kialakítására indított projekt záróeseményén az Agrárminisztériumban.
A Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Program (KÖFOP) keretében 1,202 milliárd forintos európai uniós támogatást kapott projekt célja, hogy a 21. századi elvárásoknak megfelelő elektronikus ügyintézési rendszerrel segítse a borágazat versenyképességének fejlesztését.
A bürokrácia csökkentése a hatékonyság növelésével jár, mondta bevezetőként a projekt eredményeit ismertetve Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium (AM) agrárpiacért felelős helyettes államtitkára. A munka 2019-ben kezdődött, a projekt megrendelője az AM, konzorciumi partnerei a Kormányzati Informatikai és Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. voltak, kiemelt partnereik pedig a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).
A fejlesztésekkel megújult a borjogi szabályozás és már működő egységeket integrálva, fejlesztve egyetlen online ügyintézési felületen 12 hatósági ügyben lehet eljárni. Ez a borászatok esetében különösen jelentős előrelépés, mert három különféle szabályozásnak kell megfelelniük: a mezőgazdasági, az élelmiszer-előállítási és a jövedéki szabályoknak is. Az ePincekönyv használata nem kötelező a kisüzemi bortermelőknek és azoknak, akik három év átlagában 10 hektárnál kisebb területen művelnek szőlőt.
Tarpataki Tamás arra biztat minden szőlő- és bortermelőt, hogy mérettől függetlenül próbálja ki a rendszert, ismerkedjen meg vele, mert sokkal gördülékenyebb ügyintézésre lesz lehetőség általa. Ezzel pedig időt és energiát takaríthatnak meg a termelők, amit a szakmára fordíthatnak. Az ePincekönyv megismertetésére oktatási anyagok készülnek, és hosszú próbaüzem előzi meg a rendszer élesre állítását.
A KIFÜ elnöke, Spaller Endre az e-közigazgatás megteremtésének fontosságát hangsúlyozta. Reményei szerint az új rendszer nemcsak az ügyintézéssel töltött időt rövidíti le, hanem csökken az illetékek mértéke, egyszerűsödik az eljárásrend és javul a közigazgatási szolgáltatások színvonala is. A NISZ Zrt. láthatatlan szerepet tölt be, mondta Dömötör Csaba, az 1600 főt foglalkoztató intézmény vezérigazgató-helyettese. Az a feladata, hogy üzemeltesse és fejlessze az adatközpontot, ami június vége felé áll üzembe.
Gál Péter, az AM főosztályvezetője részletesen beszélt az ePincekönyv használatáról. Hangsúlyozta, hogy a HNT és a Nébih több évtizedes borinformatikai tapasztalata nagyban segítette a fejlesztést. A szakminisztérium céljai között az is szerepelt, hogy több adat álljon rendelkezésre az ágazatirányítás számára: ezeket eddig is le kellett adni, de jórészt papíron maradtak a különböző állami szerveknél. Fontos cél volt, hogy a szubjektív adminisztrációs teher is csökkenjen, ezért a nulláról indult a rendszer újragondolása.
Megszületett az új borjogi szabályozás, amiben tíz jogszabály helyett háromba sűrítették az előírásokat. Megszűnt az A és B típusú származási bizonyítvány, amivel egy csapásra évi 40-50 ezer ügykezeléstől mentesültek az ágazat szereplői. A főosztályvezető becslése szerint 30%-kal csökken az adminisztráció az ePincekönyv használatával.
A rendszerben 12 hatósági ügy intézhető elektronikusan: szőlőtelepítés és kivágás; szüreti bejegyzés; borászati melléktermékek ellenőrzés melletti kivonásának bejelentése; bor előállítása – ESZN/MSZB/termelési jelentés; egyes borászati eljárások előzetes bejelentése; borászati üzemek közötti szállítás/áttárolás; forgalomba hozatal; forgalomba hozott borászati termékek belföldi értékesítése; értékesítési jelentés; készletjelentés; szüret elmaradását okozó káresemény bejelentése; szakmai-jövedéki nyilvántartás – online regiszter.
Az egyik neuralgikus pont, az évente 16 ezer ügyszámot kezelő forgalomba hozatal ügyintézését mutatta be részletesen. A próbaüzemek alapján körülbelül ötödére csökken a megadandó adatmennyiség az ePincekönyvvel a jelenlegi nyomtatványok kitöltéséhez képest. A program automatikusan továbbítja a folyamatban közreműködő szerveknek (hegybíró, Nébih, borvidéki borbíráló bizottság) a forgalomba hozatali engedélyhez szükséges adatokat. Eddig külön-külön kellett megadni 32, illetve 43 adatpontot, ezekből az új rendszerben 20 lett. Nyomon követi az egyes tételek fogyását is a rendszer, nem kell új származásit kiállítani, ha például egy cuvée-hez valamelyik összetevőből még maradt bor a pincében.
Az epincekonyv.gov.hu oldalon pedig minden érdeklődő hiteles információhoz juthat a borokról, sőt, készült egy mobilapplikáció is, amivel a címke vonalkódjának beolvasása vagy a forgalomba hozatali engedély száma alapján érhetők el ezek az információk.
Tavaly már számos rendezvényen mutatták be a szakmának az ePincekönyvet, az idén nyáron tovább folytatódik az ismertetés webináriumok és élő bemutatók formájában. Hosszú betanulási időszakot tervez az agrártárca, várhatóan legkorábban jövő augusztusban válik kötelezővé az elektronikus ügyintézés ebben a 12 eljárásban.