Tájékoztató a Kiterjesztett gyártói felelősségről (EPR) 

Jelen útmutató nem helyettesíti, hanem pusztán magyarázza és összefoglalja a benne idézett jogszabályok rendelkezéseit. Bármilyen eltérés vagy jogvita esetén az idézett jogszabály szövege tekintendő irányadónak. A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény, valamint a 60/1992. (XI. 17.) AB határozat alapján a HNT állásfoglalás kibocsátására nem jogosult, ezért a tájékoztatásban foglaltakra a természetes és a jogi személyek jogvitájukban nem hivatkozhatnak.

Az Európai Unió 2015-ben kezdett bele a hulladékgazdálkodással kapcsolatos szabályozás jelentős mértékű átalakítását célzó jogalkotási folyamatba. A körforgásos gazdaság a hulladékokat másodlagos erőforrásként figyelembe vevő új szemlélet. A tagállamoknak ehhez a szemlélethez kell igazodniuk 2030-ig, és olyan rendszert kell megvalósítaniuk saját határaikon belül, amely alkalmas a keletkezett hulladék visszagyűjtésére és minél nagyobb arányú újrahasznosítására.

A cél megvalósítása érdekében az elmúlt években több olyan uniós jogszabály is életbe lépett, amely a le nem bomló anyagok felhasználását korlátozza, csökkenti a keletkező hulladék mennyiségét, illetve ösztönzi az újrahasznosított alapanyagok felhasználását.

Az újrahasznosítás legfontosabb feltétele a visszagyűjtés, aminek aránya Magyarországon nem csak az uniós átlagtól, de a célértékektől is elmarad. Az új szabályozás szétválasztja a szelektív gyűjtés egyes részeit, és a konform italcsomagolásokat erre a célra kialakított gyűjtőpontokra irányítja át. A rendszer ugyanakkor nagyban feltételezi a fogyasztók megfelelő informáltságát és tudatos hulladékkezelését, valamint a teljes szintű országos lefedettséget.

Jelenlegi rendszer (2023. június 30-ig)

A termék-előállítók a csomagolóanyagok tekintetében jelenleg környezetvédelmi termékdíjat fizetnek. Ezt a csomagolóanyagok összetétele, alkotórészeinek alapanyaga és tömege alapján határozzák és fizetik meg.

Alapesetben a környezetvédelmi termékdíj tárgya továbbra is a csomagolószer (tárgyi hatály), a környezetvédelmi termékdíjra kötelezett a csomagolószer-gyártó.

Változások 2023. július 1-től

Az EPR rendszer jelentős változása, hogy a szabályozás szerint a tárgyi kötelezett a csomagolás, alanyi kötelezettje a csomagolást létrehozó vállalkozás.

A borágazat azért is érintett 2023. július 1-től az EPR rendszerben, mert a bor tradicionális kiszerelése boros palackban történik. Ennek anyagánál fogva üveg csomagolóanyagnak minősül, amely 77 Ft/kg EPR díjra kötelezett. Az EPR díjak tárgyi hatályát az egyéb csomagolóanyagok tekintetében is vizsgálni szükséges.

FONTOS!

Az EPR bevezetése nem helyezi hatályon kívül a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvényt. A környezetvédelmi termékdíj törvény és az EPR kormányrendelet egymástól elkülönülő, önálló jogszabályok. Szabályrendszerük bizonyos kérdésekben a két jogszabály határozhat meg azonos, de különböző előírásokat is.

2023. július 1-től a Ktdt. és az EPR közötti párhuzamosság úgy fog jelentkezni, hogy kétféle bevallást kell készíteni és kétféle díjfizetést is teljesíteni (NAV és MOL). 2023. július 1-től a befizetendő termékdíj mértéke a kiterjesztett gyártói felelősségi díj mértékével, de legfeljebb nulla értékig csökkentett összegben kerül meghatározásra.

A HNT értelmezése szerint a NAV részére üveg anyagú boros és pezsgős palack esetében csak EPR díjat kell fizetnie a borászati vállalkozásoknak, mert az üveg EPR díjtétele (77 Ft/kg) meghaladja a környezetvédelmi termékdíj mértékét (19 Ft/kg).

A környezetvédelmi termékdíj bevallásokat továbbra is az adóhatóságnak kell beadni.

Az új rendszerhez történő csatlakozás feltétele, hogy a borászat

  • először a koncessziós társaság (MOHU Mol Hulladékgazdálkodási ZRt.) által működtetett elektronikus felületen megadja a koncessziós társaság részére a nyilvántartásba vételhez szükséges adatokat.
A MOHU rendszerbe folyamatosan lehet regisztrálni. Javasoljuk, hogy ezen kötelezettségének minél előbb tegyen eleget! A folyamatot az alábbi linken indíthatja el: https://mohu.hu/nem-lakossagi-ugyfelek/gazdalkodo-szervezetek-es-intezmenyek-regisztracioja
  • ezt követően, de legkésőbb 2023. június 30-áig kérje az országos hulladékgazdálkodási hatóságnál a nyilvántartásba vételét.
Tájékoztatjuk Önöket, hogy az országos hulladékgazdálkodási hatósághoz történő csatlakozásról az alábbi linken tud tájékozódni.

https://www.kormanyhivatal.hu/download/a/42/27000/Hulladékkereskedelem%20és%20közvetítés%20nyilvántartásba%20vétele_v2.pdf

A HNT véleménye szerint a nyilvántartásba vételi kérelmét legkésőbb 2023. június 30-ig nyújtsa be a hivatalnak. A jogszabály ugyanis a körforgásos termékkel végzett tevékenységének megkezdését megelőző nyilvántartásba vételi kötelezettséget írt elő.

A regisztrációval egyidejűleg évente egy alkalommal felügyeleti díjat kell fizetni. 2023-ban a nyilvántartásba vételt követő 30. napig kell a felügyeleti díj időarányos részét a hatóságnak megfizetni. További kötelezettség, hogy 2023. július 1-je után minden negyedév végét követő 20. napig bevallást kell benyújtani. Ettől eltérően 2023. első bevallási határideje viszont 2023. október 15.

Az EPR rendszer jellemzően a környezetvédelmi termékdíj rendszerén és számítási módján alapul. Júliusi indulása után a borászatoknál keletkező hulladékok meghatározott körére vonatkozóan a környezetvédelmi termékdíjat részben felváltja a gyártói felelősségi díj (EPR díj). A díj kiszámításának alapja ugyanaz, mint a környezetvédelmi termékdíjnál (összetevők alapanyaga és tömege), díjtételeit a 8/2023. EM rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. A termékekhez nyolc számjegyből álló körforgásos (KF) kódot kell meghatározni a 80/2023. Korm. rendelet 1. melléklete alapján.

Az EPR díjat az első belföldi forgalomba hozó, adóraktárból kitároló vagy saját célú felhasználó fizeti meg. Maga a fizetendő díj a csomagolóanyagok megnevezésére, KF kódjára, származására (külföld vagy belföld) és az értékesített mennyiségre vonatkozó nyilvántartás alapján elkészített és benyújtott adatszolgáltatás alapján kerül megállapításra. A gyártó az adott negyedévben forgalomba hozott körforgásos termékről minden negyedévet követő hónap 20. napjáig adatot szolgáltat a hulladékgazdálkodási hatóság részére. Kivételt jelent ezen szabály alól az EPR bevezetést követő első negyedév bevallása, melynek határideje 2023. október 15. Az adatszolgáltatásban szereplő körforgásostermék-mennyiség és a KF kód szerinti díjtétel szorzata adja a fizetendő díjat, amelyet a koncessziós társaság (MOHU) által kiállított számla alapján kell megfizetni 15 napos fizetési határidővel.

A gyártónak a nyilvántartásba vétel elmaradása esetén a nyilvántartásba vételt megelőzően forgalomba hozott körforgásos termék mennyisége tekintetében is meg kell fizetnie az EPR díjat.

Nem kell az EPR díjat megfizetni, ha a gyártó vevője nyilatkozik arról, hogy a megvásárolt körforgásos termék legalább hatvan százalékát önállóan vagy más termék alkotórészeként, tartozékaként igazoltan külföldre kiszállítja. A nyilatkozatot szintén a hulladékgazdálkodási hatóság részére kell megküldeni, a kiszállítást pedig számlával, szállítólevéllel vagy fuvarokmánnyal kell igazolni.

A fogyasztó számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett és szánt, illetve így megtöltött és eladott csomagolószer kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettsége azt terheli, akitől a csomagolószert belföldön megvásárolta.

Számlázási kérdések:

A jogszabály szerint az EPR-díjjal kapcsolatos hatósági feladatok a hulladékgazdálkodási hatóságra tartoznak, azaz amennyiben valakinek jogvitája van a fizetendő díjjal vagy a teljesítendő kötelezettséggel kapcsolatosan, akkor a hulladékhatósághoz kell fordulni. Szintén a hulladékgazdálkodási hatóság jogköre és kötelezettsége a rendszer hatóság ellenőrzése és a szankciók alkalmazása.

Az EPR díj feltüntetése a környezetvédelmi termékdíjhoz hasonlóan működik. A két jogszabály párhuzamosságát jelenti, hogy a környezetvédelmi termékdíjnál korábban ismert HKT (hulladék) kódok megszűnnek és helyébe lép az EPR díjakat azonosító 8 karakter hosszú KF kód.

  1. Az EPR díjat és a hozzá tartozó záradékszöveget a számlán tételesen vagy ennek hiányában konkrétan a számla tételeire hivatkozva kell feltüntetni! Nem elfogadható tehát, ha a számlának csak a végén található díj összesítés vagy záradékszöveg feltüntetés, mivel ilyenkor nem valósul meg a számla tételeire történő konkrét hivatkozás!
  2. Általános esetben a számlán a kormányrendeletben meghatározott az alábbi fix záradékszöveget kell feltüntetni: “A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.”

Amennyiben a vevő kéri, úgy ezen felül az alábbi záradékszöveg is szerepeltethető: “A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetésre került.”

Nem kell a kiterjesztett gyártói felelősségi díjat megfizetni, ha a fizetésre kötelezett gyártó vevője nyilatkozik arról, hogy a megvásárolt körforgásos termék legalább hatvan százalékát önállóan vagy más termék alkotórészeként, tartozékaként igazoltan külföldre kiszállítja. Ebben az esetben az alábbi záradékszöveget kell a számlán feltüntetni: “A kiterjesztett gyártói felelősségi díj a vevő nyilatkozata alapján nem került megfizetésre. Nyilatkozat iktatási száma:”

Mit is jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy nem a teljes termékdíj összeg jelenik meg a számlán, hanem a kiterjesztett gyártói felelősségi díj mértékével csökkentett összeg.

2024. január 1. utáni terv: kötelező visszaváltási rendszer (DRS)

Jelenleg még tart a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló rendelettervezet uniós notifikációs eljárása. A rendelet a kötelező visszaváltási rendszer bevezetésének részleteit határozza meg, és kibővíti, tovább alakítja a július 1. utáni szabályozást.

A tervezetben szereplő szabályok a kihirdetésig még nem tekinthetők véglegesnek, ezért azokról csak később lehet pontos információval szolgálni.

További információk:

https://mohu.hu/nem-lakossagi-ugyfelek

8/2023. (VI. 2.) EM rendelet a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység ellátásával összefüggő díjak, a díjalkalmazási feltételek, valamint a díjmegfizetés rendjének megállapításáról

80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól

  1. évi CLXXXV. törvény a hulladékról

A kiterjesztett gyártói felelősségi díj egy egységre vetített mértéke kollektív teljesítés esetén (8/2023. EM rendelet 1. melléklet)

Díjkategória megnevezése Díjkód A gyártó által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj (Ft/kg)
műanyag csomagolás M01 219
papír és karton csomagolás P01 173
fém csomagolás V01 186
egyéb csomagolás X01 129
fa csomagolás F01 19
textil csomagolás C01 67
üveg csomagolás U01 77
társított K01 168
(kompozit) csomagolás
egyszer használatos és egyéb műanyagtermék SUP01 113
hőcserélő berendezések E01 116
képernyők, monitorok és olyan berendezések, amelyek 100 cm2-nél nagyobb felszínű képernyőt tartalmaznak E02 362
lámpák E03 306
nagygépek (amelyeknek bármely külső mérete meghaladja az 50 cm-t) E04 124
fotovoltaikus panel (amelynek bármely külső mérete meghaladja az 50 cm-t) E05 63
kisméretű számítástechnikai berendezések és távközlési berendezések (amelyeknek egyik külső mérete sem haladja meg az 50 cm-t) E06 261
hordozható elem, akkumulátor A01 160
ipari elem, akkumulátor A02 239
gépjármű elem, akkumulátor A03 238
gépjármű J01 21
gumiabroncs G01 137
irodai papír I01 128
reklámhordozó papír R01 94
sütőolaj és -zsír Z01 36
textiltermékek T01 145
bútorok fából B01 17

A gyártó (borászat) országos hulladékgazdálkodási hatóságnál nyilvántartásba vétel iránti kérelmének adattartalma (80/2023. Korm. rendelet 3. melléklet)

  • a gyártó neve, székhelye, adószáma, KSH statisztikai számjele (ennek hiányában a közösségi vagy nemzetközi adószáma), cégjegyzékszáma, egyéni vállalkozó esetén nyilvántartási száma, Környezetvédelmi Ügyfél Jele (KÜJ-azonosító);
  • meghatalmazott képviselő igénybevétele esetén a jogi személy meghatalmazott képviselő neve, székhelye, adószáma, cégjegyzékszáma, természetes személy meghatalmazott képviselő családi és utóneve, születési neve, születési helye és ideje, anyja születési családi és utóneve, lakóhelye, tartózkodási és értesítési helye (postai irányítószám, település, utca, házszám, helyrajzi szám, elektronikuspostafiók-cím);
  • kapcsolattartó neve, pontos elérhetősége;
  • a gyártó kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség teljesítésének módja (egyéni vagy kollektív);
  • a körforgásos termék megnevezése (a 80/2023. Korm. rendelet 1. melléklet 1. pontja szerint);
  • a gyártó nyilatkozata a megadott adatok valódiságáról.

A gyártó (borászat) nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségének adattartalma (80/2023. Korm. rendelet 4. melléklet)

Magyarországon a gyártó által forgalomba hozott vagy visszavett körforgásos termékek

  • megnevezése,
  • mennyisége,
  • eredete (belföldi gyártású, külföldről behozott),
  • azonosító kódszáma (KF kód).

A kiterjesztett gyártói felelősségi díj meg nem fizetésével történő forgalomba hozatal esetén a nyilatkozó neve, adószáma.

A legalább hatvan százalékban önállóan vagy más termék alkotórészeként, tartozékaként igazoltan külföldre kiszállított termékre vonatkozó nyilatkozat kötelező tartalmi elemei (80/2023. Korm. rendelet 6. melléklet)

  • a vevő neve, székhelye, adószáma, cégjegyzékszáma, egyéni vállalkozó esetén nyilvántartási száma;
  • a gyártó neve, székhelye, adószáma, cégjegyzékszáma, egyéni vállalkozó esetén nyilvántartási száma;
  • a nyilatkozat érvényességi időszakának megjelölése (legfeljebb 3 év);
  • a körforgásos termék megnevezése és azonosító kódszámának (KF kódjának) 1-6. karaktere.

Jelen tájékoztató az alábbi linken elérhető PDF formátumban is: Tájékoztató a Kiterjesztett gyártói felelősségről