Dubicz Borászat & Szőlőbirtok: Teret adni a friss energiáknak

A fiatal Dunai Bernadett a tulajdonosa a Mátrai borvidéken található Dubicz Borászatnak, de ha valakinek így hirtelen nem ugrik be, a palackok címkéiről egészen biztosan ismerősnek tűnik majd. A palackok egyedi megjelenése már a generációváltás eredménye a vállalkozás életében. Kacskaringós út vezetett idáig, de mára minden kiegyenesedett.

A szüleim álma már a ’90-es években az volt, hogy legyen egy borászatuk. Végül 2003-ban valósult meg ez az álom. Édesapám egészen más területen dolgozik, így édesanyám, Dunai Ágnes kezdett el aktívan a borászattal foglalkozni. Ekkor én még jogi egyetemre jártam, majd az egyetem után jogi pályán is helyezkedtem el, emlékszik vissza a kezdetekre Bernadett.

A nagy változás a borászat életében egy pince felújítási pályázattal és egy szőlőtelepítési projekttel kezdődött 2014-ben: ekkor úgy döntött a család, hogy márkaépítésbe kezd a belföldi palackos borpiacon. Elsőként új birtokigazgatóval és főborásszal erősödött a vállalkozás, majd Bernadett is komoly lépésre szánta el magát, pályát váltott és a borászatban kezdett el dolgozni. Az ő feladata lett a márkaépítés, a kereskedelem és marketing, a márka széles körben való megismertetése. Tovább képezte magát, és több borászati szakirányú képzéssel gyarapította tudását.

A számára új területen adódtak könnyebb helyzetek és sok-sok nehézség is.
Szerinte számára nagy könnyebbséget jelentett, hogy édesanyja több, mint 10 éve vezette a borászatot, így azt tapasztalta, annak ellenére, hogy nem tartják női szakmának, mégis jól boldogul. Neki még sokkal nehezebb volt elismertetnie magát a szakmába, de amikor Bernadett úgy döntött, hogy belevág, már egyre több nő vállalt szerepet különböző borászatokban, így őt már jobban elfogadta a borász társadalom.

A generációk közötti különbségek viszont eredményeztek egy-két nehéz pillanatot.
-Eleinte nehezen fogadták el bármilyen ötletemet, döntésemet. Kevés teret engedtek nekem. A márkaépítésben jelentős szerepet játszanak a marketing eszközök és egy újra induló borászatnak ebbe sokat kell fektetni. Ennek ráadásul nincsenek mély hagyományai a magyar kisvállalatok világában és lassan kezd is látszani ennek az eredménye. Szüleim is kidobott pénznek érezték és ebből nagyon sok vitánk volt, vallja Bernadett.
Ágnes, az édesanyja úgy gondolta, hogy a jó bor eladja önmagát, mindegy milyen a címke és mindegy mennyit hirdetik a terméket. Bernadett hozzáteszi: ez valószínűleg igaz is volt az ezredforduló környékén, azonban 2014-2015-re borzasztóan telített lett a borpiac, így ahhoz hogy labdába tudjunk rúgni, muszáj volt valami újat és látványosat mutatni. A RedDot® díjas címkecsaládunk, az imázs-filmünk, a Sziget borunk pedig meghozták azt a pluszt, ami tovább tudta lendíteni a vállalkozásunkat, és nagymértékben hozzájárult a borászat ismertségéhez.
Gazdaságilag is muszáj volt új irányvonalakat keresni, nem lehetett tovább csak a rutinra alapozni. Kellettek a konkrét tervek, racionalizálták a munkafolyamatokat, amelyekkel jelentős költségcsökkentést hajtottak végre. Pár év után Ágnes belátta, hogy egészen működőképes a modernizált rendszer és tulajdonképpen kicsit hátrébb léphet. Ma már a jelentősebb anyagi döntéseket is Bernadett hozza meg, így neki nyugodtabb lett az élete, azzal, hogy nem az ő vállát nyomják a nehéz döntések.
Bernadett őszintén beszél arról, hogy az elején nem volt zökkenőmentes az átmenet.
-Az első évek nehezen mentek, sok ajtócsapkodás volt, amit az alkalmazottak és mi is rosszul viseltünk. Pár év alatt azonban kezdett minden a helyére kerülni és kialakult mindenkinek az a munkaköre, amit legoptimálisabban tud ellátni és zökkenőmentesen tudunk együtt dolgozni. Ehhez az is kellett, hogy mindannyian engedjünk a makacsságunkból és megbízzunk egymásban.

Miután a generációváltás rögös útját végigjárta, hasznos tanácsokkal is el tudja látni azokat, akik most kezdenek bele ebbe a folyamatba. Szerinte az egyik legfontosabb dolog teret adni a friss energiáknak. A fiatalokat lássák el apróbb feladatokkal, amelyeket önállóan végezhetnek, és önálló döntéseket hozhatnak. Be kell vonni a fiatalabb generációt is a munkába és a döntési folyamatokba, hiszen így tudnak ők is rutint szerezni. Ráadásul lehet, hogy egészen más szemszögből vizsgálva új és használható ötleteik vannak. Ahhoz, hogy egy borászat fejlődni tudjon, kellenek az új meglátások, hiszen a célközönség is fiatalodik. Ha az a cél, hogy a fiatalabb generációnak adjuk át a stafétabotot, akkor minél előbb be kell őket vonni a vállalkozás életébe. Rossz taktika azonban, ha kötelezik minderre, mert az lehet, hogy éppen az ellenállást váltja ki. Olyan folyamatokkal érdemes kezdeni, ami őket is érdekelheti. Nehéz szembenézni azzal a kihívással, hogy „én jobban csinálnám”. Az idősebb generáció nagysága az, hogy el tudja fogadni, hogy másképp is működhetnek a dolgok. Idővel általában kiderül, hogy a másik út is járható. A fiatalok másképp gondolkodnak, de azt sosem szabad elfelejteni, hogy a cél ugyanaz.

A stafétabot átadása csak a kezdet, Bernadett a fiatalok lendületével sorolja, milyen további tervei vannak a jövőben. Elsősorban külföldi piacok szerzésére és a technológia fejlesztésére koncentrál. Modern gépekkel dolgoznak, de folyamatosan igazodni kell a fejlődés ritmusához, hiszen ezzel tudják tartani a színvonalat és hatékonyabbá tenni a munkát. Jelenleg egy 115 éves picében dolgoznak annak minden szépségével és hátrányával. A mai modern technológia egy modern üzemben tud a leghatékonyabban működni, ezért ennek megvalósításán is dolgoznak. Nagy vágyuk, hogy Gyöngyös patinás belvárosi épületét, amelyben most működnek, egy nap csodás szállodává alakítsák át.
Ezeknek a terveknek a megvalósításához valóban szükség van a friss energiákra és a tapasztalatokra egyaránt, ami a Dubicz-birtokon már harmonikusan működik.