Szőlő-Bor Világtükör
Francia szüreti jelentés
A francia mezőgazdasági minisztérium szerint 18%-kal kevesebbet szüreteltek idén a francia gazdák, mint tavaly. Északon az esős nyár miatt gombás betegségek ütötték fel a fejüket, élükön a lisztharmattal, míg másutt a hosszan tartó 40 °C-os hőség okozott problémát – súlyos veszteségekkel számolnak például Languedoc-Roussillonban, Bordeaux-ban és Elzászban is. Összességében a tavalyi 45 millió hektoliter helyett idén mindössze 39,3 millió hektolitert várnak. A csökkent mennyiségért azonban a híradások szerint kiemelkedő minőség vigasztalja a termelőket: kimagasló gyümölcsösség, intenzív aromák, élénk savak jellemzik majd a 2024-es borokat, ahogy a már kierjedt burgundi és bordeaux-i fehérborok ezt bizonyítják is. Bár megszokhattuk, hogy Franciaországban, és különösen Bordeaux-ban minden évjárat valamiben „-leg”, mindig kiderül, hogy miért kell éppen annak az évjáratnak a boraiba fektetni…
Kevesebb rajnai lesz: Német szüreti jelentés
Majdnem 5%-kal kevesebbet szüreteltek a német gazdák idén, mint tavaly. Az idei termés várhatóan 8,26 millió hektoliter mustot eredményez, ami 4,9%-kal kevesebb a 2023-as szürethez képest, illetve 7,3%-kal kevesebb a hatéves átlaghoz képest. A gyengébb termés oka a tavaszi esők okozta gombás megbetegedések növekedése, de a késői fagyok, jégesők és tomboló viharok sem segítettek. Míg Rheinhessen, Rheingau és Pfalz ültetvényeiben kis növekedés volt tapasztalható (2-7%), addig a Mosel-menti borvidéken 30,7%-kal kevesebbet szüreteltek, a rekordvesztes pedig Szászország, mínusz 73%-kal. A szőlőfajtákat tekintve 3,1%-kal kevesebb Rajnai rizlinget szedtek idén, 10,4%-kal kevesebb Müller-Thurgaut, és 14,4%-kal kevesebb Pinot noirt.
Kifelé a gödörből: Olasz szüreti jelentés
Szinte véglegesek az olaszországi számok, amelyek szerint a tavalyi katasztrofális évjárathoz képest kicsit növekedett a mennyiség, a minőséggel pedig nagyjából elégedettek az olasz gazdák. Idén 41 millió hektoliter termésre számítanak, ami még mindig messze van a 2019–2023 átlaga alapján számolt 47 milliótól. A tavalyi peronoszpórajárvány nem ismétlődött meg, így mindenütt nőtt a szüretelt mennyiség, északon ugyan csak 0,6%-kal, de délen már 15,5%-kal, a közép-olasz borvidékeken pedig 29,1%-kal.
2023 októbere és 2024 februárja között szokatlanul magas volt a hőmérséklet, időnként akár 3 °C-kal az átlagos felett. Fagyok nem voltak, volt azonban sok-sok csapadék, amely újratöltötte a kiürült vízkészleteket, de néhol a szőlőbetegségek miatt aggodalmat okozott a sok eső. Nyáron többnyire szép idő volt rövid viharokkal. Egyes déli területeken a csapadék nem oldotta meg a korábbi szárazság okozta vízhiányt.
Jobb is meg nem is: Spanyol szüreti jelentés
Ahogy az olaszoknál, a spanyol borvidékeken is a tavalyi (és az azt megelőző két száraz) évhez képest a 2024 némi javulást mutat. Idén 38,1 millió hektoliter a termés, ami 17,6%-kal jobb a tavalyi 32,4 hektoliterhez képest – ám ez még mindig elmarad a 39,6 millió hektoliteres ötéves átlaghoz képest. A növekedést jobbára Kasztília-La Mancha, Extremadura és Valencia adják, Katalónia azonban nem heverte ki az elmúlt három év szárazságát, így ott most sem örülnek a gazdák, sőt például Prioratban tovább csökkent a termésmennyiség. Ha már e sorok szerzője helyi tudósítóként is ténykedik a katalán Penedésben, hadd tegyük hozzá, hogy a pezsgővidék termelői azért olyan nagyon nem keseregnek, itt a mennyiség a tavalyihoz képest jobb, a minőséggel sincs baj, azonban a klímaváltozás hatásai most is érződnek. Ahogy a legjobb katalán pezsgő készítője (Vinuri díj, 2024), Marcel Sabaté elmondta, érdekes módon meglepően alacsony lesz a pezsgők alkoholtartalma annak ellenére, hogy idén sem volt hiány napfényből, sőt idén a csapadékhiány sem kínozta őket. Szerinte a szőlőnövények annyira megszenvedték az elmúlt három évet, hogy hiába „lazíthattak” volna kicsit idén, nem tették, „stresszesek”.
Wine Paris expo – magyar közösségi standdal
- február 10–12.
Tavaly még csak megfigyelőként volt jelen a Magyar Bormarketing Ügynökség a párizsi expón, az országot a független Hungarianwines.eu szervezésében egy szerény, de a résztvevők szerint sikeres stand képviselte. Jövőre azonban lesz közösségi megjelenés, ezt az ügynökség képviselője kérdésünkre megerősítette, sőt már a Wine Paris honlapján is látható a Wines of Hungary a kiállítók között. A borászatoknak ezekben a hetekben mennek ki az információk a részvételi lehetőségekről.
A rivális, eddig piacvezető ProWein sem nézi tétlenül, hogy a francia főváros letaszítsa a trónról, biztosak lehetünk benne, hogy jó néhány csábító újítással készülnek – ezeket pedig egy nemzetközi sajtótájékoztatón, Varsóban tárják a nagyközönség elé december elején. Ott leszünk, így első kézből tudósíthatunk arról, hogy ha igen, akkor miért érdemes még mindig Düsseldorfba menni.
Hagyja a borturistákat másra!
Megújult az Országos Bortúra app
Már korábban is írtunk róla, hogy az Országos Bortúra applikáció mennyi terhet vesz le a borászatokról, sőt, igazság szerint jobban is csinálják, mint a legtöbb hazai termelő. Ha felmegy a pincelátogatást tervező borkedvelő egy birtok honlapjára, elsőször is aligha talál egyértelmű menüpontot: néhol a kontaktok alá teszik a pincelátogatást, másutt a webshopban van, megint másoknál pedig a vendéglátás, vagy ehhez hasonló menüpont alatt találjuk. A borászatok többsége nem árulja el, hogy mennyibe kerül egy kóstoló, mondván, hogy az érdeklődő majd telefonál, és akkor megbeszélik, rugalmasan. Csak sajnos ezzel az érdeklődők jelentős százalékát már el is veszítette. Nem mindenki akar telefonálni, inkább oda megy, ahol azonnal tudja, hogy pontosan mire számíthat, pontosan mennyiért, és mindezt pár kattintással le is foglalhatja. Az Országos Bortúra applikációban ez már több mint két éve nagy sikerrel működött, de eddig csak konkrét időpontokra lehetett foglalni.
Az új verzióban azonban nem kell konkrét időpontokat megadni, elég, ha azt megadjuk, hogy mikor nem szeretnénk vendégeket fogadni (például vasárnap vagy kora reggel – kinek mi a szent és sérthetetlen pihenőidő). A borászat azt is megadhatja előre, hogy mi az az összeg, ami alatt nem éri meg neki kóstolót tartania. Ha például ez 40 ezer forint, és amúgy egy főre 6000 forintot szeretne kérni, akkor négy fő foglalása esetén fejenként 10 ezer forintot kell fizetniük a vendégeknek, amint azonban elérik a 40 ezres minimális értéket, a további vendégek már 6000 forintért tudnak foglalni. (Lehet, hogy ez így nem annyira világos, de a Bortúra csapat pillanatok alatt, szemléletesen elmagyarázza egy online megbeszélés keretében.)
Továbbra is fontos előnye az Országos Bortúra applikációjának, hogy a borászat nem kockáztat: a vendég előre fizet, és ha nem jelenik meg, a borászat akkor is megkapja a kóstoló árát, ahogy egy koncert vagy focimeccs esetén is előre fizet a néző. A hirtelen jött foglalások miatt sem kell izgulni – a borászat mindig értesítést kap a foglalás szándékáról, és eldöntheti, hogy tudja-e, akarja-e fogadni a vendégeket az adott időpontban. És mindebben az a legjobb, hogy csak egyszer kell vele kicsit babrálni, nagyjából két órát, aztán a következő áremelésig megy minden magától!
További információk az orszagosbortura.hu oldalon olvashatók.
Eljött a rozétrend vége?
A rózsaszín szürke árnyalata
Nemrég egy honfitársunk webshopot indított új lakhelyén, Amszterdamban. A debütálás alkalmával készült interjú során elmondta, hogy a hollandok szinte egyáltalán nem isznak rozét, a rozéboomnak nyoma sincs náluk. Pedig a Rosé Wine World Tracking legutolsó, 2022-es elemzése szerint Nyugat-Európa országai és az USA képviselik a rozéfogyasztás oroszlánrészét – ám ez a tendencia náluk is csökkenőben van. Ez a térség felelt a rozéfogyasztás 83%-áért 2012-ben, ami 2021-ben már csak 80%, 2022-re pedig 78% lett. Már csak Brazíliához és Óceániához hasonló távoli térségekben volt némi növekedés tapasztalható, illetve nálunk, Közép-Kelet-Európában. Nálunk a termelés is növekedett a világtrenddel szemben. Vajon azért van ez, mert annyira lassan reagál a magyar piac a világpiaci történésekre? Hazai kereskedők is a rozétrend visszaeséséről számolnak be, a fő bázisnak számító USA elemzői pedig egyenesen úgy fogalmaznak, hogy „a rozénak megvolt a nagy pillanata, de már túl van rajta”. A Meininger Wine Business október 9-én megjelent írása szerint az amerikai fogyasztók nem lojálisak a megszokott márkákhoz, a megunt rozék helyett szívesen kipróbálnak ismeretlen borstílusokat, ugyanakkor árérzékenyek: nem az olcsót, hanem a jó ár-érték arányú borokat keresik. Fontos számukra a minőség, így ha jó borokat jó áron tudunk adni, akár még nyerhetünk is a visszahúzódó rozék helyén keletkező piaci résben…